mediicent media © 2009

 

 

 

 

 

 

HUVUDSIDA

 

 

 

 

 

 

 

Innehåll och metod = resultat:

 

Att börja med att göra en studieplan kan klargöra viktiga frågor som har betydelse för resultatet, t.ex: 

 

•  Kan jag uppnå det jag vill 

   på egen hand?

   

•  Skulle jag känna stöd av

   att ha kontakt med andra

   som också arbetar själv?

 

•  Skulle jag känna stöd av

   att arbeta i en grupp

   tillsammans med andra.

 

Vill du vara med i en studiegrupp?

  

Klicka på länken nedan

och anmäl ditt intresse!

 

studera@respectera.se

 

 

 

 

Om lärande och studieplaner

 

 

Ett hälspedagogiskt lärande underlättas om det har en:

 

  • Tydlig rikting
  • Bestämt innehåll
  • Väg att kunna nå målet.

 

En studieplan sätter ett tydligt fokus dessa delar genom frågorna Varför?, Vad?, Hur? Ta även hjälpa av frågorna När och Vem?

 

Varför?:  Vad det är som får Dig att vilja göra något,

               Vilken är Din avsikt, Ditt syfte?

             t.ex. Må bättre eller att komma till svampstället

               på andra sida ån?

 

Vad?:     Vilka frågeställningar och vilken kunskap

               förflyttar Dig i riktning mot Ditt syfte? Gör en

               beskrivning av innehållet!

             t.ex. Lära om kost, motion och avspänning mm.

               eller om att bygga en bro?

 

Del- och slutmål kan vara ett bra stöd på vägen.

Dvs. Vad ska Du ha gjort/lärt Dig till en viss tidpunkt.

    

Hur?:     På vilket/-a sätt kan Du på bästa sätt nå Dina

              målsättningar. Vilken metod-/er ska Du välja?

              t.ex. Läsa och pröva själv eller ta hjäp av yrkesfolk

              som personlig tränare/hantverkare.?

 

Frågorna När? och Vem? hjälper dig att planera in tid för studier och att avgöra vem som har "makt" att påvekar studierna. Dvs. har du fri tid att diponera eller är du beroende av någon annans "goda vilja" för att lyckas.

 

 

Vill du se ett exempel på en studieplan?

 

 (Klicka här)

 

Med hjälp av studieplansmallen kan Du förbereda Dig så att Du får ut mesta möjliga av dina studier.

 

 

 

mediicent media © 2009

re:spectera© 2009 • info@respectera.se • 2010 02 13

 RE:SPECTERA 

HÄLSA UTVECKLING ARBETSLIV