ORDBOKEN:
Ordboken är en sammanställning av, på webblatsen förekommande, ord, begrepp och definitioner.
Definitionerna redovisas som en bestämning av ordet hämta från ordböcker, nätet eller litteratur i det aktuella ämnet. En del av begreppen kompletteras också med RE:SPECTERAS tolkning.
Begrepp = En uppfattning om
ett sammanhang.
Definition = En bestämning av
ett begrepp.
Bestämning = Fastställande (jmf.
bestämt = säkert).
|
Länkar om ...:
|
|A-D| |E-H| |I-L| |M-P| |Q-T| |U-Y| |Z-Ö|
M-P
Fotnoter redovisas nederst på denna sida:
M
Medvetandegöra
I huvudbegreppet utbildning ryms två andra begrepp, uppfostran och undervisning. Undervisning avses enbart förmedlande av kunskaper och färdigheter. Uppfostran omfattar normer och värderingar.
I delen utbildning, förekommer också begreppet didaktik, närmast översatt till undervisningskonst. Didaktikens tre grundfrågor är: Varför?(syfte), Vad?(innehåll) och Hur?(metodik). En pedagogs svar på dess frågor, inför/under
en utbildning, avspeglar den pedagogiska grundsynen.
Pedagogens grundsyn har en helt avgörande betydelse
för resultatet. Denna grundsyn avser kunskapssyn, människosyn, samhällssyn och etik.
Fritt från:
Winroth J., Rydgvist L-G. Hälsa och hälsopromotion.
SISU Idrottsböcker. 2008 |
N
O
P
Pedagogik
Tillbaka:
(klicka här)
Pedagogiskt
RE:SPECTERAS tolkning:
För att besvara pedagogiska grundfrågan -Hur? (se ordet
pedagogik), talas det i samband med utbildning om verktyg och redskap. Orden används oftast synonymt1). Söker vi i vår vardag går det att finna viktiga skillnader i orden.
Tex. Vi använder verktyg för att bygga en drivbänk, men
vi använder redskap vid sådd och växtskötsel.
Verktyg : Såg, hammare, skruvmejsel mfl. Hjälpmedel
för att skapa de yttre ramarna för växandet.
(jämf. metodik, tex. studiecirkel)
Redskap: Kratta, hacka, vattenkanna mfl. Hjälpmedel
för att ge stimulans åt näringsupptaget i den
dagliga tillväxten. (jämf. innehåll tex. böcker,
film, övningar)
Ordet innehåll, enl. ovan får två betydelser. Dels som budskap/tema: -Vad vill jag/vi lära oss? (se pedagogik)Men även som metodisk form: -Vad gör så att jag/vi lär oss?
|
verktyg/redskap
Tillbaka:
(klicka här)
1)Malmsten, S., Györki, I. Bonniers svenska ordbok. Bonniers Förlag AB. 1980 |