ORDBOKEN

ORDBOKEN:

Ordboken är en sammanställning av, på webblatsen förekommande,  ord, begrepp och definitioner.

 

Definitionerna redovisas som en bestämning av ordet hämta från ordböcker, nätet eller litteratur i det aktuella ämnet. En del av begreppen kompletteras också med RE:SPECTERAS tolkning.

 

Begrepp =      En uppfattning om

                       ett sammanhang.

Definition =    En bestämning av

                       ett begrepp.

Bestämning = Fastställande (jmf.

                       bestämt = säkert).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Länkar om ...:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

???

 

|A-D|  |E-H|  |I-L|  |M-P|  |Q-T|  |U-Y|  |Z-Ö|

 

M-P

Fotnoter redovisas nederst på denna sida:       

 

 

M

Medvetandegöra

 

 

 

 

 

 

 

I huvudbegreppet utbildning ryms två andra begrepp, uppfostran och undervisning. Undervisning avses enbart förmedlande av kunskaper och färdigheter. Uppfostran omfattar normer och värderingar.

 

I delen utbildning, förekommer också begreppet didaktik, närmast översatt till undervisningskonst. Didaktikens tre grundfrågor är: Varför?(syfte), Vad?(innehåll) och Hur?(metodik). En pedagogs svar på dess frågor, inför/under

en utbildning, avspeglar den pedagogiska grundsynen.

 

Pedagogens grundsyn har en helt avgörande betydelse

för resultatet. Denna grundsyn avser kunskapssyn, människosyn, samhällssyn och etik.

 

Fritt från:

Winroth J., Rydgvist L-G. Hälsa och hälsopromotion.

SISU Idrottsböcker. 2008

N                                  

 

 

 

 

O

 

 

 

 

P

Pedagogik       

Tillbaka:

(klicka här)                                                           

 

 

                    

 

 

 

 

 

 

    

 

 

 

 

 

 

Pedagogiskt 

RE:SPECTERAS tolkning:

För att besvara pedagogiska grundfrågan -Hur? (se ordet

pedagogik), talas det i samband med utbildning om verktyg och redskap. Orden används oftast synonymt1). Söker vi i vår vardag går det att finna viktiga skillnader i orden.

 

Tex. Vi använder verktyg för att bygga en drivbänk, men

vi använder redskap vid sådd och växtskötsel.

 

Verktyg:  Såg, hammare, skruvmejsel mfl. Hjälpmedel

                för att skapa de yttre ramarna för växandet.

                (jämf. metodik, tex. studiecirkel) 

 

Redskap: Kratta, hacka, vattenkanna mfl. Hjälpmedel

                för att ge stimulans åt näringsupptaget i den

                dagliga tillväxten. (jämf. innehåll tex. böcker,

                film, övningar)

 

Ordet innehåll, enl. ovan får två betydelser. Dels som budskap/tema: -Vad vill jag/vi lära oss? (se pedagogik)Men även som metodisk form: -Vad gör så att jag/vi lär oss?

 

verktyg/redskap       

Tillbaka:

(klicka här)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1)Malmsten, S., Györki, I. Bonniers svenska ordbok. Bonniers Förlag AB. 1980

re:spectera© 2009 • info@respectera.se • 2009 08 31

www.respectera.se

 RE:SPECTERA 

HÄLSA UTVECKLING ARBETSLIV

Medvetande 1) det att man märker vad som sker runtomkring, det att man känner till o. inser ngt.

 

RE:SPECTERAS tolkning:

Medvetandegöra är den arbetsprocess som skapar ökat medvetande hos en själv och/eller andra.