ORDBOKEN

 

 

 

ORDBOKEN:

Ordboken är en sammanställning av, på webblatsen förekommande,  ord, begrepp och definitioner.

 

Definitionerna redovisas som en bestämning av ordet hämta från ordböcker, nätet eller litteratur i det aktuella ämnet. En del av begreppen kompletteras också med RE:SPECTERAS tolkning.

 

Begrepp =      En uppfattning om

                       ett sammanhang.

Definition =    En bestämning av

                       ett begrepp.

Bestämning = Fastställande (jmf.

                       bestämt = säkert).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Länkar om ...:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

???

 

|A-D|  |E-H|  |I-L|  |M-P|  |Q-T|  |U-Y|  |Z-Ö|

 

Q-T

Fotnoter redovisas neders på denna sida:

 

Q

 

R

R

 

 

 

S

Studiecirkel

Tillbaka:

(klicka här)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

T

T    

                                                           

 

                

 

 

1)Malmsten, S., Györki, I. Bonniers svenska ordbok. Bonniers Förlag AB. 1980

 

re:spectera© 2009 • info@respectera.se • 2009 08 31

www.respectera.se

 RE:SPECTERA 

HÄLSA UTVECKLING ARBETSLIV

Studiecirkelns pedagogisk arbetsform utgår från att allt

deltagande är fritt och frivilligt dvs. man deltar i gruppen utav eget intresse och inte av tvång.

 

Arbetet bygger på att alla i gruppen ges möjlighet att  bidrar hela vägen från utformningen av mål, innehåll, genomförande och utvärdering (studieplan).

 

Sakkunskapen kring innehållet/temat för gruppens arbete kan inhämtas från böcker, och internet eller från färdiga studiematerial.

 

Cirkelledarrollen är inte den vanliga traditionella läraren, utan snarare en sammankallande handledare/vägledare i ett gemensamt lärande.

 

Formen för studiecirkeln har förändrats genom åren och anpassats till behov och efterfrågan. Den idag, genom studieförbunden, erbjudna cirkeln har därför oftast en studieplan med ett färdigt innehåll. Möjligheten till inflytande och påverkan kvarstår, men deltagarna brukar förlita sig på den ledare som är anlitad för att leda studiecirkeln också levererar såväl innehåll som studieplan.