HUVUDSIDA

Om lärande och studieplaner

Om studiecirklar och folkbildning

           

Känsla av sammanhang:

 

Aaron Antonovsky ger en förklaringsmodell för hur vi kan stärka vår livs-/motståndskraft.

 

Han menar att KASAM, känsla av sammanhang

i livet är en avgörande faktor för vår hälsa.

 

  • Begriplighet
  • Hanterbarhet
  • Meningsfullhet 

 

De tre nyckelorden i ett salutogent synsätt. Där huvudfokus ska ligga på det friska.

 

Jämf. patogent, där fokus är på det sjuka.

 

 

 

Om hälsopedagogik

 

  • Varför förmedlas ett hälsobudskap?
  • Vad är det som förmedlas?
  • Hur stärks en känsla av sammanhang?

  

Hälsopedagogik handlar som namnet säger om hälsa. Hälsa är tyvärr inte lika enkelt definierat som skoskav och benbrott. Hälsa är en mix av  personliga upplevelser, värderingar och kliniska definitioner. 

 

Olika yrkesutövare har därför också, helt naturligt, olika utgångspunkter, syften och referensramar i sitt arbete. Metoder och budskap skiljer därför sig när det man talar om hälsa och hälsoutveckling.

 

RE:SPECTERA betraktar hälsa ur ett rent hälsofrämjande perspektiv. Hälsofrämjande åtskiljs klart och tydligt från förebyggande och vårdande arbete.

   

Hälsofrämjande handlar, dock precis som förebyggande, om en strategisk långsiktighet och om attityd/beteende förändring. Broschyrer, filmer och föreläsningar mm. har ett högt uppmärksamhetsvärde och når ut till många.

 

Som kommunikationsväg har de, utan kontinuitet, dock en relativt kortvarig påverkan sett ur ett utvecklings- perspektiv. De når dessutom oss dessutom som passiva mottagare utan en direkt och naturlig möjlighet att agera på eventuella impulser och insikter.

 

 

 

Denna effekt måste skapas på något annat sätt...

 

 

Hur kan ett hälsopedagogiskt arbete utformas, så det ges möjlighet att suga på karamellen länge?

 

(forts.)

 

re:spectera© 2009 • info@respectera.se • 2010 02 10

 RE:SPECTERA 

HÄLSA UTVECKLING ARBETSLIV